Jag lärde mig vad frustration är under Palion

Frustration är en konstig känsla som man helst vill undvika att uppleva. Tyvärr kunde jag inte undvika detta under gårdagen då jag var med om något av Italiens viktigaste festivaler: Palion.

Palion är mer eller mindre en väldigt våldsam hästtävling där hästarna ska springa tre varv runt Sienas viktigaste torg, Piazza del Campo. Men det är så mycket mer än en löjlig lek; det är en månghundraårig livsstil som bokstavligt väcker djuren i Italienarna. De gråter floder om deras hästar vinner och blir djuriskt aggresiva om man skrattar åt dem. Ja, de blir allt som svenskar inte är.

Själv visste jag inte mer om Palion än att det fanns med på den senaste James Bond-filmen så jag tänkte ta chansen och uppleva festivalen så mycket som möjligt. Därför tog jag mig till "Campo" klockan ett eller två för att få den bästa platsen. Tyvärr var det mitt i värmen så jag blev minst sagt mycket törstig. Och trött... För först klockan 20:30 var allt klart. Och då skulle hästarna börja springa klockan 19 men de började inte förren just 20:15. Därför kan ni väll känna med er hur trött jag blev

Allt i allt är jag glad att jag var med för alla upplevelser är bra upplevelser. Om någon frågar om jag var på Palion kan jag ju - om någon bryr sig - säga att jag nästan hade den bästa platsen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback